facebook-20 procent regel

Niet langer een 20% regel voor geadverteerde afbeeldingen op Facebook

In News, Social Media by BlueMonster

De 20% regel voor geadverteerde afbeeldingen op Facebook maakt kortelings niet langer deel uit van de “Advertising Guidelines“.

Facebook raadde adverteerders aan om gebruik te maken van een gridtool zodat je afbeelding niet meer dan 20% tekst zou bevatten.
Nu ja, …het was niet exact 20% als hoeveelheid maar vooral ook hoe je afbeelding was opgebouwd en waar de tekst stond die bepaalde of je goedgekeurd werd of niet.    Toch spreken we in grote lijnen van een 20% regel.

Deze regel werd ingevoerd door Facebook om ervoor te zorgen dat enkel hoge kwaliteitscontent zichtbaar was.
Dit was zowel voor logo’s als voor slogans in afbeeldingen. Vaak tot ergernis van menig adverteerder.     Ontwerpen werden onmiddellijk verworpen.  Of een advertentie die pas liep werd na de onmiddellijk goedkeuring alsnog opgepikt en stopgezet.

Vanaf heden is Facebook wereldwijd andere regels aan het uitrollen.
Dat wil zeggen dat je advertenties niet langer zullen geweigerd worden omdat er teveel tekst opstaat.  Wel houden ze nog rekening, indien je veel tekst hebt, dat de verspreiding kleiner is en dus je kosten hoger.

Voortaan zal er gemeten worden op basis van “tekstgevoeligheid”.
Er zal gewerkt worden met 4 categories:

  • OK
  • LAAG
  • MEDIUM
  • HOOG

“OK” is de geprefereerde wijze en scoort het meeste bereik.
Dit zijn advertenties waarbij een afbeelding amper tekst bevat.
Hoe meer tekst vermeld is in de afbeelding, hoe duurder de prijs zal zijn om hetzelfde bereik te hebben.  Desondanks worden ze voortaan wel goedgekeurd.

Er zullen ook een aantal uitzonderingen zijn:
Covers voor albums en boeken, filmposters, productfoto’s (waar het hele product zichtbaar is en niet enkel een ingezoomde foto), posters voor allerlei events (concert, festivals, sporthappenings..),  screenshots van apps en games, infographics, afbeeldingen met wettelijke teksten op, tekstgebaseerde activiteiten zoals calligraphy, cartoons of comic strips, enzv.

In het verleden bestond er de gridtool om te testen of een advertentie voldeed of niet.   Het was ook vrij duidelijk hoeveel je zou kost en bereik zou zijn.
Ofwel was je advertentie goedgekeurd.  Of je advertentie werd afgekeurd.

Nu zal er een update komen in hun gridtool waar je afbeeldingen kan uploaden en onmiddelijk feedback krijgt over de tekstgevoeligheid van jouw afbeelding.
Gebruikers van de Power Editor krijgen een waarschuwing als de afbeelding de verspreiding zal limiteren.

De conclusies die we mogen trekken is om tekst nog steeds te beperken of waar kan quasi weg te laten als je adverteert.  Een echte verbetering is deze regel dus niet.
Natuurlijk is er ook nog organisch bereik en is iedereen vrij om zelf te testen en de grenzen af te tasten.

De volgende dagen en weken worden deze veranderingen nog uitgevoerd.
Het kan dus nog even duren voor het bij iedereen hetzelfde is.

Wil je meer tips, zorgeloos adverteren en bijgestaan worden om ook de Facebookpagina van jouw onderneming optimaal in te zetten?
Neem dan gerust contact op.

Wij richten ons voornamelijk met onze diensten op de locale ondernemers.

Deel / Share