Zegt die Emoji wat jij denkt dat je ermee zegt…?

In Social Media by BlueMonster

Hoewel de meeste emoticons (emoji’s) een vastgelegde betekenis hebben kan de uiteindelijke interpretatie heel verschillend zijn.
Een nieuwe studie heeft dit bewezen en dat kan een significante rol spelen als je een boodschap wil overbrengen.    Miscommunicatie lonkt om de hoek.

Net zoals een lettertype moet een emoji font ook door het toestel waarmee je werkt aangemaakt worden.   Vermits elk merk van smartphone een eigen platform heeft (Apple, Google,…) kan hetzelfde karakter er verschillend uitzien.
De verschillende gevoelswaarde  van verschillende platforms en dezelfde emoticons werden naast elkaar gezet op een puntenschaal van +5 (héél positief) tot -5 (héél negatief): éénzelfde emoji op verschillende mobiele platforms verschillenden in sommige gevallen 5 punten!
Maar ook gebruikers van éénzelfde platform die naar het gevoel bij éénzelfde emoji gevraagd werden koppelden er een een andere betekenis aan.    Waar de ene dacht dat het een meer positieve betekenis heeft, vond de andere het meer negatief.      Een meer gedetailleerde studie met cijfers en visuals kan je hier nalezen.   De volledige studie kan je hier terugvinden.

Zullen we tot uniforme afspraken moeten komen omtrent deze symbooltjes en is dat überhaupt nog haalbaar?
Momenteel is het alleszins opletten geblazen dat je boodschap juist overkomt.

Waarom deze studie nog belangrijk is? Mede door hun rol  en het belang van emoji’s in de fundamentele verschuiving in ons taalgebruik van de afgelopen jaren geven ze een belangrijk inzicht in de ontwikkeling van taaltechnologie voor de volgende generatie.

Deel / Share